Titan IV |
Lockheed
Martin
Orbital launches | Period |
Last launch |
||
Titan -34D7 |
- |
5 |
1990 - 1993 |
19.10.2005 |
Titan -34D7 |
/IUS |
2 |
1989 - 1990 |
|
Titan -IVA |
- |
5 |
1995 - 1997 |
|
Titan -IVA |
/IUS |
1 |
1994 |
|
Titan -IVA |
/Centaur-T |
9 |
1994 - 1998 |
|
Titan -IVB |
- |
5 |
1999 - 2005 |
|
Titan -IVB |
/IUS |
5 |
1997 - 2004 |
|
Titan -IVB |
/Centaur-T |
7 |
1997 - 2003 |
Das SLV Titan wurde im Auftrag der US Air Force von Martin Marietta Corporation (seit 1996 Lockheed Martin) gebaut und überwiegend für den Start militärischer Nutzlasten verwendet. Das Basismodell der seit 1964 eingesetzten Titan-Versionen war das ICBM LGM-25C (SM-68B) der USAF. Die erste SLV-Version, die Titan 2, wurde nur für das Gemini-Programm der NASA gebaut und von 1964 bis 1966 insgesamt 13 mal gestartet.
1989 wurde
mit der militärischen Version Titan 34D7 (ab 1994 als
Titan 4A bezeichnet) eine weitere entscheidende Leistungssteigerung
erreicht. Die UTC-Booster UA-1207 bestanden aus je 7+1/4 Treibstoff-Segmenten.
Die erste Stufe wurde nochmals um 2,40 m verlängert (+ca. 20 t Treibstoff). Die
Triebwerksleistungen der ersten und zweiten Stufe wurden weiter erhöht . Als Drittstufe
kommt die I.U.S. zum Einsatz. Titan 4B wird die seit
1997 eingesetzte Version mit neuen Feststoff-Boostern SRMU von Alliant Techsystems
bezeichnet. Die Booster bestehen aus je 3 Segmenten mit einer leichteren Graphit-Epoxid-Ummantelung
und neuen Triebwerken und ohne die Schubvektorsteuerung durch Einspritzen
von N2O4. Die Gesamtleistung der Booster (Totaler Impuls) konnte auf 123% gesteigert
werden.
Bei den Varianten Titan 4A/Centaur bzw.
Titan 4B/Centaur wird als Oberstufe eine neu entwickelte
kryogene Centaur-T verwendet. Das Treibstofffassungsvermögen dieser Centaur-Version
wurde auf 150% erhöht.
Die Oberstufen sind in großkalibriegen Nutzlastbuchten von 5,08 m Durchmesser integriert.
Die Länge des Fairing ist durch Einschub von 120 in. langen Zwischensegmenten veränderbar.
Sie richtet sich nach der Mission bzw. der eingesetzten Oberstufe.
Version |
Upper stage |
Mission |
Fairing |
|||
m |
inch |
|||||
34D7, IVA, IVB |
- |
LEO |
15.18 |
17.03 |
598 |
670 |
34D7, IVA, IVB |
I.U.S. |
GTO |
17.03 |
20.07 |
670 |
790 |
IVA, IVB |
Centaur |
GTO |
23.12 |
26.17 |
910 |
1.030 |
Beginning in 1997, the original Titan
IVA was phased out and replaced by the new
Titan IVB configuration. The
Titan IVB offers roughly 25% greater performance from new strap-on boosters. In
addition, the Titan IVB has modernized avionics and a standardized core configuration
and interfaces. Titan IVA and IVB can be launched with no upper stage for LEO payloads
or with an Initial Upper Stage (IUS) or Centaur upper stage to deliver payloads
directly to GEO.
The liftoff thrust of the Titan IVB is provided solely by the new two solid strap-on
boosters. The motors ignite at liftoff and provide thrust and flight control until
the Titan IVB first stage ignite shortly before boosters burnout. One of the
primary changes for the Titan IVB is the use of new motors designated SRMUs, which
replace the SRMs used since the 1960s on earlier Titan III and IV vehicles. The
SRMU motors have higher performance because of an increased propellant load
and lighter composite cases, replacing the steel cases used previously. The
SRMU motors have flexseal nozzles that are gimballed by hydraulic actuators.
These replace the LITVC systems used in the SRMs. The number of segments is reduced
from seven to three to improve reliability.
The Titan IV Centaur upper stage is derived from the Centaur G and G-Prime stages developed for the Space Shuttle. These Centaur T differs from the Atlas Centaur stage in two major ways. First, the propellant capacity is expanded by a longer oxygen tank and wider hydrogen tank. Second, the stage power and thermal systems are upgraded to provide a longer on-orbit lifetime.
The IUS is a two-stage solid system using a Pratt&Whitney CSD SRM-1 motor (Orbus-21D) to provide injection from LEO to GTO, and a smaller SRM-2 motor (Orbus-6E) to circularize from GTO to GEO . The two motors are joined by a skin-stringer interstage. The second stage includes the equipment support section.
The Titan IV payload fairing is derived from the design used on Titan 3E, but is wider and longer. The fairing is available in several lengths in 120-inch increments. When used with the Centaur upper stage, the fairing provides structural support to the Centaur through attachments at the forward adapter.
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