Der Einstieg Chinas
in die Raumfahrt begann mit der Gründung der "China Academy of Space Technology"
(CAST) im Jahr 1968.
Für die Bereitstellung von Trägerraketen konnte auf eine technologische und
industrielle Entwicklung zurückgegriffen werden, die von den Militärs seit Ende
der 50er Jahre vorangetrieben wurde.
Vorrangig wurde an der Entwicklung einer zweistufigen Trägerrakete gearbeitet,
die als ICBM DF-5 konzipiert und bereits technisch erprobt war (1967 ballistischer
Flug einer Rückkehrkapsel).
Die als FB-1 und CZ-2
bekannten fast identischen (?) Varianten sind zweistufig und haben einen Durchmesser
von 3,35 m. Beide Stufen arbeiten mit der Treibstoffkombination UDMH/Distickstofftetroxid.
Das Triebwerk der ersten Stufe besteht aus 4 Einkammertriebwerken YF-20 (=YF-21),
die schwenkbar aufgehängt sind und einen Gesamtschub von 2.785 kN (s.l.) entwickeln.
Die zweite Stufe wird durch ein Einkammer-Treibwerk des Typs YF-22 angetrieben.
Der Lage-Regulierung dienen 4 Vernier-Triebwerke YF-23 von 46 kN Gesamtschub
und Isp=2762 N*s/kg im Vakuum, die bei der FB-1 aber fehlen. Das standardisierte
Triebwerk YF besitzt einen "flachen Einspritzkopf und zylindrische Form mit
gewölbter Entspannungsdüse". Das Entspannungsverhältnis beträgt 10:1,
der Brennkammerdruck soll 71 at ausmachen. Es erfolgt Umlaufkühlung mit dem
Oxydator, der gasförmig auch zum Antrieb der Förderpumpen dient. Die Außenhaut
der Rakete besteht aus einer Aluminium-Kupfer-Legierung.
Ab 1973 erreichten die FB-1 und CZ-2 Einsatzreife und wurden bis 1981 für 12
Satellitenstarts eingesetzt. Davon gelangten allerdings 5 Satelliten
nicht in einen Erdorbit.
The
CZ-2 began with the request in the late 1960s for a new rocket to launch its
military recoverable remote-sensing satellite. The development of the launch
vehicle based on the two-stage, liquid-propellant Dongfeng 5 (DF-5) ICBM.
The design team submitted two design proposals. This two designs were being
developed in parallel.
The first design proposal was used a
73t-thrust engine YF-22
on the second-stage, so that the rocket would work long enough to send also
a heavier payload into space. The result was the Feng-Bao (FB-1) rocket.
It was used from 1973 to 1982 for launch the so-called JSSW and SJ satellites
with moderate success, and then discarded in favor of another version CZ-2.
The second design proposal kept the planed original DF-5 design but focused
on optimising the rocket’s flight profile to increase its FWS payload capacity.
The second stage 78t-thrust engine YF-24
use swivelling Venier motors.
The first depressed trajectory flight of the DF-5 (batch-01) on 10 September
1971 was only partially successful. The second missile, which was launched on
8 April 1973, exploded in the midair 43 seconds into the flight. The DF-5 development
was suspend and the First Academy was asked to modify the remaining three test
missiles into space launch vehicles.
On 5 November 1974, the first CZ-2 rocket carrying an FSW-0 (Jianbing
1) satellite was launched from the Jiuquan Satellite Launch Centre. However,
the vehicle exploded in the midair only 20 seconds into the flight. The following
investigation showed that the anomaly was caused by a disconnected cable for
the pitch rate gyro signal in the rocket’s guidance system.
A year later, on 26 November 1975, the second CZ-2 rocket successfully sent
an FSW-0 satellite into its intended 185km Low Earth Orbit. This was followed
by two more successful launches in December 1976 and January 1978.
In 1979, the Chinese military ordered more CZ-2 rockets for subsequent FSW satellite
launches. As the rockets from the Batch-01 production of the DF-5 were all used
up, the new rockets would be built by converting the missiles in the production
of the DF-5 (batch-02). It was makes a number of improvements to the rocket
design. This version of the rocket was designated
CZ-2C.
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